سفارش تبلیغ
صبا ویژن
تنهاترین تنهایی، همنشین بد است . [رسول خدا صلی الله علیه و آله]
لوگوی وبلاگ
 

دسته بندی موضوعی یادداشتها
 
دشمن ، رهبر ، امام زمان ، ولایت ، فلسطین ، نصرالله ، بصیرت ، اسرائیل ، حائری ، خامنه ای ، چشم ، حضرت مهدی ، زینب ، شهادت ، شیعه ، صهیونیست ، امام ، جمل ، جنگ ، پرچم ، آمریکا ، ایران ، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) ، معصومه ، غزه ، مصباح ، یهود ، فاطمه ، فتنه ، گوش ، عمار ، مذاکرات ، مزدور ، مسجدالاقصی ، مسلمان ، عید قربان ، عیدغدیر ، عیسی ، غذیر ، غربال ، غربی ، لباس ، مالک ، ماهواره ، متوسلیان ، مجازی ، محرومیت ، محک ، مدینه ، مدیون ، فدا ، فرانسه ، فرج ، فردا ، فرمانده ، فضای ، فضیلت ، فطر ، فقیه ، فهوی حسین ، فیض ، قدس ، قربانی ، قم ، گذشته ، گرگ ، گرم ، گل ، گوسفند ، کار ، کاسه ، کاندولیزا رایس ، کربلا ، کردار ، کریمه ، کشور ، کشیش ، کنارکشیدن ، کودتا ، کوفه ، کوفی عنان ، معاویه ، غش ، یزید ، مغنیه ، مقلد ، ملت ، ملی ، ملکی تبریزی ، مناجات ، مندرس ، مومن ، ناصبی ، ناقابل ، ناقص ، نصر ، نصرانی ، نعمت ، نفس ، نماز جمعه ، نیرو ، هسته ای ، همت ، همسر ، وحدت ، ورزش ، امام علی (علیه السلام) ، امامزاده ، امنیت ، امید ، امیرالمومنین ، انتظامی ، انصاف ، انقلاب ، ایرانی ، اینترنت ، بازی ، بقیه الله ، بلاکش ، بهشت ، آملی ، آینده ، ابوالفضل سپهر ، اتل متل ، اتوبوس ، اروپا ، اسارت ، استقامت ، اسلامی ، اطاعت ، اعضا ، الاقصی ، الگوی رفتاری ، 22بهمن ، 25 ، آبرو ، آپارتمان ، آسمان ، پسر ، پهلو ، پهلوی شکسته ، پیاده ، پیامبر اسلام ، پیشرفت ، تابستان ، تاول ، تجربه ، تحریم ، تحمیلی ، ترس ، تصادف ، تعلقات ، تفرقه ، تفسیر ، تقابل ، تلاش ، تلویزیون ، توپ ، توطئه ، ثروت ، جانباز ، جبهه ، جگرگوشه ، جنگ نرم ، جهاد ، جوانان ، چادر ، جمهوری اسلامی ایران ، امام رضا(علیه السلام) ، حاضر ، حاکم ، حجاب ، حجه الله ، حرام ، حریف ، حریم ولایت ، حزب الله ، حسام پور ، حسن ، حسن زاده ، حسنین ، ضرار ، ضرب لگد ، طوفان ، ظرف ، عاشق ، عاشورا ، عبور ، عجله ، عرفات ، عرفه ، عزت ، عقربه ، علم ، علما ، علی ، عماد ، شیعیان ، صاحب ، صفین ، صنوبر ، شهبازی ، شهدا ، شهر ، شهید ، شوال ، شورش ، ستارگان ، سحر ، سقیفه ، سنگر ، سنی ، سیلی ، سیم ، سیه رو ، شبکه ، شترفتنه ، شجاعت ، شمع سوزان ، حماس ، حوزه ، خار ، خاردار ، چیت سازیان ، خانواده ، خمینی ، روانی ، روزه ، روزی ، روستا ، روشنگری ، ریچارد نفیو ، زهرا ، زیبا ، دغدغه ، دفاع ، دهه فجر ، دیدار ، دینداری ، رادیو ، راه کار ، ربط ، رحمت ، رحیم ، رسانه ، رشد ، رفسنجانی ، رمضان ، رندان ، رهبان ،

آمار و اطلاعات

بازدید امروز :432
بازدید دیروز :38
کل بازدید :74731
تعداد کل یاداشته ها : 71
103/9/8
10:12 ع
 نقد مستند انحرافی ظهور بسیار نزدیک است:
آیت الله العظمی ناصر مکارم شیرازی ضمن سخنرانی  خود در اولین روز از سال جدید در جمع نمازگزاران مسجد مقدس جمکران با اشاره به توزیع گسترده سی دی "ظهور بسیار نزدیک است" آنرا مشکوک دانست و ابراز داشت: اینکه سی دی مذکور به صورت میلیونی در میان مردم به صورت رایگان توزیع می‌شود این سئوال را در ذهن هر انسانی ایجاد می‌کند که هزینه این سی دی از کجا آمده است و هدف از آن چیست؟
ایشان افزود: یقین داشته باشید دست خارجی در این مسأله هست اگرچه ممکن است برخی از جوان‌ها به عشق امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)این کار را انجام دهند و خودشان هم متوجه دست‌های پشت پرده نباشند.
وی گفت: این کارها باعث می‌شود تا مردم امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) و ظهور را موهوم تصور کنند زیرا وقتی شما تطبیق انجام دهید اگر این تطبیق درست نباشد به اعتقادات مردم آسیب خواهد زد.
ایشان اظهار داشت: باید مراقب این توطئه‌ها بود زیرا این مطالب بی‌پایه و اساس است و براساس روایات، تعیین کنندگان وقت برای ظهور کذاب هستند.
* سخنان بزرگان و متخصصین عرصه مهدویت در نقد مستند " ظهور بسیار نزدیک است":
 
  •  آیت‌الله علوی گرگانی در مورد مستند ظهور بسیار نزدیک است می گوید: تطبیق این علائم و گفتارها بر مصادیق خاص حدسیاتی است که بر اساس برخی قرائن گفته می‌شود و قطعی نیست و نمی‌توان در مورد صحت آن حکم قطعی کرد. اگر چه عموم مسلمین باید در همه حال خود را برای فرج آقا و مولایمان آماده کنند چرا که برخی علائم ظهور محقق شده و یا در شرف تحقق است اما نمی‌توان تاریخ دقیقی را در مورد زمان ظهور حضرت حجت‌ امام‌زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بیان کرد و این امر به مشیت الهی باز می‌گردد.
  •  حجت‌الاسلام والمسلمین دکتر آقا تهرانی در این خصوص تصریح کرد: آمدیم و بعدا معلوم شد این طور نیست؛ آن وقت چه می‌کنیم؟ این کارها هم به شخصیت‌های ما و هم به مساله مهدویت ممکن است خدشه وارد کند. ما باید یقینیات را ترویج کنیم و به برخی از نشانه‌های ظهور که احتمالی است نباید دامن بزنیم مثلا می‌گویند نفس زکیه آیت‌الله حکیم است که در روایت آمده قبل از ظهور به شهادت می‌رسد؛ ولی در روایت هست که پانزده روز قبل از ظهور این نفس زکیه به شهادت می‌رسد. خب الان چند سال است که آیت‌الله حکیم به شهادت رسیده و ظهور اتفاق نیفتاده! چطور این را توجیه می‌کنند؟ اهل تحقیق واقعا این را دقت کنند نباید آنچه دوست داریم بشود را با قدری با تسامح به روایات تطبیق دهیم! آقاتهرانی ادامه داد: یادم می‌آید در دوره‌ای که آقای رحیم صفوی فرمانده سپاه بود می‌گفتند که رحیم صفوی همان شعیب صالح است چون نشانه‌هایی که در روایات آمده به ایشان می‌خورد، خب فرمانده سپاه هم بود؛ ولی الان می‌بینید می‌گویند احمدی‌نژاد شعیب بن صالح است! همین نکته نشان می‌دهد که این مشابهت‌سازی‌های ما می‌تواند غلط باشد.
 دکتر جواد جعفری (معاون آموزشی پژوهشکده تخصصی مهدویت حوزه علمیه قم): سال گذشته همزمان با تشدید فضا سازی ها و بحران های سیاسی و امنیتی دشمنان نظام وضدانقلاب، یک گروه فرهنگی غیررسمی با عنوان "مبشران ظهور" فعالیت خود را آغاز کرد. این گروه که از اواسط سال 1388 فعالیت های خود را از طریق ارسال ایمیل های گروهی به مردم آغاز کرده بود، روز دوازدهم اسفند سال 1388، فعالیت خود را به طور آشکار کلید زد و اقدام به تاسیس وبلاگی کرد که به دلیل طرح مسائل انحرافی و تعیین وقت برای ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از سوی نهادهای مربوطه فیلتر شد. فعالان این گروه که به نظر می رسد از سوی محافل خاصی مورد حمایت قرار دارند، اعتقاد دارند که ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) قطعاً در دوره جاری انجام می شود و علائم و اسامی مطرح شده درباره آستانه ظهور از جمله سفیانی، یمانی، خراسانی، شعیب بن صالح و غیره، همه و همه، بدون استثناء منطبق بر شخصیت های معاصر هستند. اعضای این گروه، به قدری برای این فرضیات، استحکام قائلند که هر کس نظری را بر خلاف آنان بگوید نظر او را قاطعانه رد می کنند و دلایلی برای انحرافش ذکر می کنند. این در حالی است که در وادی نشانه های ظهور، به جز شورش سفیانی و بعضاً قیام یمانی از یمن، هیچ علامت قطعی دیگری وجود ندارد و حتی طبق روایتی از امام جواد(علیه السلام)، درباره خروج سفیانی که از مهم ترین علائم قطعیه ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) است، نیز امکان تغییر تقدیر الهی و بداء وجود دارد. [یکی از عقاید و باورهای شیعه مسئله «بداء» است، بدین معنا که مقدرات و اموری که قرار بود اتفاق بیفتد به علت تغییر شرایط، تحقق پیدا نکند، و یا زمان آن تغییر کند و به آینده موکول شود، و یا در جزئیات آن تغییراتی صورت بگیرد. امر بداء هرچند در اصل ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) واقع نمی‏شود زیرا وعده حتمی خداوند است ولی در علایم و حوادث مربوط به آن امکان دارد جاری شود و لذا ممکن است علامتی رخ ندهد و یا با تغییر شرایط، زمان و یا برخی جزئیات آن تغییر کند.] از سوی دیگر، توقیت (تعیین وقت) برای ظهور امام عصر(عجل الله تعالی فرجه الشریف) از سوی اهل بیت(علیهم السلام) مورد نهی شدید واقع و تأکید شده که کسی جز خداوند عالم، از این موضوع اطلاع ندارد. [امامان(علیهم السلام) فرموده‌اند هر کس تعیین وقت نماید، خداوند با تأخیر انداختن ظهور، دروغگو بودن او را ثابت می‌کند. هر کس هم تعیین وقت نماید دروغگو است و وظیفه شیعیان تکذیب آنان است. در برخی روایات دلیل ممنوعیت تعیین وقت، موجب نا امید شدن مردم دانسته ‌شده است و در برخی دیگر با تشبیه به جریان حضرت موسی(علیه السلام) (تبدیل شدن مناجات سی روزه در کوه طور به چهل روز) موجب به وجود آمدن فرقه‌ها و انحرافات بزرگ اعلام شده است. تعیین وقت، هم شامل تعیین وقت قطعی می شود مانند اینکه کسی بگوید ظهور در فلان سال است، و هم شامل تعیین وقت به صورت بیان یک دوره زمانی به گونه ای که دوره زمانی خاصی اراده و فهمیده شود. همچنین توقیت می تواند به صورت تصریح به زمان ظهور باشد و هم به شکل اشاره و تصریح به وقوع برخی علائمی که متصل به ظهور هستند.] موضوع ظهور امام مهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف) اولین و اصلی‌ترین و به عبارت دقیق‌تر تنها مسأله مهم فرا روی جامعه انسانی و به ویژه مسمانان و بالاخص شیعیان است. امری که حیات انسانی مردم به آن وابسته است. امید و آرزوی آینده‌ای روشن با آمدن او، انسان‌ها را زنده نگه داشته و با فرهنگ انتظار است که زندگی ما معنا پیدا کرده است. موضوع مهدویت و فرهنگ انتظار که در کلمات پیشوایان دین از آن سخن به میان آمده است مجموعه‌ای کامل از باورها و رفتارهای لازم برای یک حرکت صحیح به سمت مقصد نهایی که همان آمادگی برای ظهور است را در درون خود دارد تا هر کس که خواهان آمدن اوست بتواند به درستی و بر اساس رضایت ولی خدا در مسیر آمادگی برای تحقق ظهور گام بردارد.وما امیدوار هستیم که این دوران زیبا و شکوهمند در زمان ما اتفاق بیافتد، و بخاطر همین اولین دعای ما ظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) می باشد. اما هر از چند گاه، موجی انحرافی فضای فکری و رفتاری مردم را دچار تشویش کرده و با ایجاد برخی انتظارات و توقعات کاذب، آسیب جدی به حرکت مردم در مسیر آمادگی فکری و روحی برای ظهور وارد می‌کند. که تهیه و توزیع اینگونه سی‌دی‌ها که حاوی تطبیق‌هایی است از آن نمونه است. بر اهل علم و نظر لازم است با موضع‌گیری درست و تبیین مباحث، این فضای مسموم را از بین برده و آرامش فکری و رفتاری را به مردم بازگردانند.
 الف . نکات راهبردی:
 1. در مکتب گران‌سنگ و بی بدیل شیعه و تفکر ناب مهدویت، محکمات و مسلماتی وجود دارد که مردم با تأسی و عمل به آن‌ها، از هر تأویل و توجیه و حدس و گمان‌های نابه‌جا، بی نیاز می‌شوند. از جمله آن‌ها لزوم تبعیت از علماء در عصر غیبت و ولی فقیه در صورت تشکیل حکومت اسلامی در این دوران است. لزوم تبعیت در امور متعدد از جمله حوادث واقعه را شامل می‌شود. بنابراین بر همه ما لازم است در جهت‌گیری‌ها و اظهار نظرها، توجه به علما داشته باشیم و همراه آنان حرکت کنیم نه جلوتر؛ و در هر موضع‌گیری نظرات آنان را جویا شده و عمل کنیم. علمایی که عمل به دین و وظیفه دینی را سرلوحه رفتار خود قرار داده‌اند؛ آنانی که مخالفت با هوای نفس را نصب العین قرار داده‌اند و رغبتی به دنیا و لذات زودگذر آن ندارند.
 2. همچنین در معارف بلند شیعه، وظایف افراد در قالب فرهنگ انتظار به روشنی بیان شده است که جهت‌گیری کلی آن زمینه‌سازی برای ظهور در قالب دستورات دین تحت سرپرستی علما و ولی فقیه است و لذا معنا ندارد که انسان، وارد فعالیت‌های به اصطلاح تحلیلی بدون پشتوانه شود و کسانی که شایستگی برای اظهار نظر ندارند سخنانی را مطرح کرده و جهت حرکت مردم را دچار انحراف کنند.
3. مباحث مهدویت مانند سایر معارف دینی از پشتوانه عقلی و نقلی برخوردار است و معارف نقلی نیز شامل آیات قرآن و روایات می‌باشد. همانگونه که در سایر معارف دینی، برخی روایات ضعیف و غیر قابل استناد وجود دارد و علما با جُهد علمی خود، اینگونه احادیث را از احادیث صحیح جدا می‌کنند، در بحث مهدویت نیز، روایات ضعیف و غیر قابل اعتبار وجود دارد که باید پالایش شود و کسی حق ندارد این روایات را بدون توجه به ضعف سند و اشکال در محتوا و متن دست مایه حرف‌های خود قرار دهد و فضای فکری جامعه را دچار تشویش کند.
4. از کارهای بسیار مهمی که فقها در راستای فهم صحیح معارف و احکام دین انجام می‌دهند بررسی سند روایات می‌باشد که به علت اهمیت آن، علم رجال شکل گرفت، و هیچ فقیهی به خود اجازه نمی‌دهد بدون توجه به سند، روایتی را پذیرفته و بر طبق آن فتوا دهد. بر این اساس، آیا می‌توان پذیرفت که علم رجال در احکام فرعی رعایت شود ولی در مباحث مهمی مانند مباحث مهدویت که عموم مردم به آن حساسیت داشته و واکنش نشان می‌دهند فراموش شود؟ و عده‌ای غیر متخصص به خود اجازه دهند با استفاده از هر حدیثی هر چند ضعیف، با عقاید و احساسات مردم بازی کنند؟
5. علامت ظهور با توجه به روایات به علایم حتمی و غیر حتمی تقسیم می‌شوند. معنای علامت غیر حتمی نیز از خود روایت روشن است که یعنی عدم تحقق آن امکان دارد. وقتی خود ائمه علامتی را غیر حتمی معرفی می‌کنند دلیلی ندارد این گونه علایم پررنگ نشان داده شود و به گونه‌ای ارائه شود که باید باشد و اکنون هست.
 6. از معضلاتی که فرهنگ ناب مهدویت را دچار آسیب می‌کند بحث «تطبیق» است. یعنی مطابقت دادن علایم با حوادث خارجی. تطبیق قطعی تقریباً غیر ممکن است زیرا ما علم کافی نداریم. تطبیق احتمالی ممکن است آن هم توسط افرادی که متخصص در فن بوده و جوانب کار را کاملاً می‌سنجند. مرجع در اینگونه امور، علمای راستین هستند که اظهار نظر آن‌ها مورد توجه است. مگر این امور از حوادث واقعه نیستند (و اما الحوادث الواقعه) و نباید طبق دستور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) به علما رجوع کرد؟ چگونه عده‌ای ناآشنا به معارف مهدوی به خود اجازه می‌دهند کلام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) را زیر پا گذاشته و مرز علما را بشکنند و هرچه خواستند بگویند؟
7. رهبر فرزانه انقلاب حضرت امام خامنه‌ای شخصیتی بی بدیل در زمان کنونی است که در قله علم و عمل، تقوا و درایت، شجاعت و زمان‌شناسی بوده و در هر زمان که لازم باشد آنچه را مورد نیاز مردم است تذکر می‌دهند. کمالات ایشان برای همگان روشن است و برای بیان عظمت و بزرگی ایشان هیچ نیازی نیست تا بخواهیم او را بر کسی تطبیق دهیم (اگر باعث منقصت و کوچکی ایشان نشود) ما به ایشان کمال ارادت را داشته و امر ایشان را مطاع دانسته و وجوب تبعیت و اطاعت از ایشان را لازم می‌دانیم و بهترین تعبیر را برای ایشان به این عنوان «روحی له الفداء» بکار می‌گیریم. مردم ایران این رهبر عظیم الشأن را به خاطر ویژگی‌های خودش دوست دارند و علما برای ایشان کمال احترام را قائلند.
8. به نظر می‌آید تطبیق برخی افرادی که در روایات از آنان یاد شده به برخی شخصیت‌هایی که در زمان حاضر وجود دارند منشأ آمریکایی و اسرائیلی دارد و آنان بودند که اینگونه تطبیق‌ها را ابتدا مطرح کردند. و برخی افراد در جامعه ما نیز از روی بی دقتی به آن دامن زدند. لازم است کمی تأمل شود. آیا این کار نوعی علامت‌سازی نیست؟ باید توجه داشت برخی افراطیون مسیحی و یهودی که از آنان صهیونیسم مسیحی یاد می‌شود اینگونه تلقین می‌کنند که ما باید زمینه را برای آمدن مسیح موعود فراهم کنیم. ما باید جنگ آرماگدون را ایجاد کنیم تا او بیاید زیرا آمدن مسیح موعود متوقف بر آمدن اوست. آیا آنچه برخی افراد در کشور ما انجام می‌دهند به نوعی حرکت در مسیر خواست دشمنان نیست؟
ب. تأملی گذرا به محتوای این فیلم مستند:
 مستندات اصلی این فیلم کتب و روایات ذیل است:
ـ الزام الناصب: این کتاب که توسط یکی از معاصرین نوشته شده است از منابع معتبر روایات مهدویت شمرده نمی‌شود. روایاتی در آن وجود دارد که در کتب معتبر و علما گذشته نبوده است. البته ما نویسنده آن را محترم دانسته و با حسن ظن می‌گوییم احتمالاً ایشان در صدد جمع مطالبی در مورد امام مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف) بودند و متناسب با شرایط زمان خود می خواستند آنچه را در اختیار دارند مکتوب کنند تا اهل فن در مورد آن‌ها تأمل کنند.
 ـ عصر ظهور: این کتاب که حالت تحلیلی دارد توسط حجت الاسلام کورانی از نویسندگان در عرصه مهدویت نگاشته شده است. خود ایشان در بخش‌های متعددی از کتاب تصریح به ضعف برخی روایات از حیث سند و متن دارند و در موارد متعددی با کلمه «والله العالم» خواسته‌اند بگویند این مطلب فقط یک فرضیه است. ایشان در مقدمه کتاب خود می گوید: البته من به ذکر یک یا دو منبع برای روایت اکتفا نموده ام، زیرا هدف کتاب،تنها ارائه سیمای کلی اززمان ظهور وقیام حضرت مهدی(عجل الله تعالی فرجه الشریف)است،نه بررسی منابع روایات وصحت آنها.
ـ خطبة البیان: هیچ یک از بزرگان شیعه آن را نقل نکردهاند. اولین کسی که این خطبه را نقل کرده، رجب بُرسی است که علاوه بر متاخر بودن (متوفی قرن نهم) متهم به غلو است. صاحب کتاب الزام الناصب شیخ علی یزدی حائری (متوفی 1333 ق) دومین فردی است که این خطبه را نقل می نماید. علما و محققین متعددی که این حدیث را مورد بررسی قرار داده‌اند آن را از حیث سند ضعیف و بی اعتبار می‌دانند. فقط محتوای ابتدای روایت را که در مورد شخصیت امام علی(علیه السلام) است با توجه به عقل و سایر روایات معتبر، صحیح می‏دانند. هر چند اینان نیز نمی‌گویند این حرف‌ها مستند به امام علی(علیه السلام) است. اکثر مطالب این فیلم مستند، بر اساس روایات ضعیف و یا بدون پشتوانه روایی است. یعنی بخشی از مطالب مستند به روایات ضعیف است و بخشی نیز اصلاً مستند روایی ندارد و هیچ حدیثی حتی حدیث ضعیف و غیر معتبر نیز به آن اشاره نکرده است.
 اکنون مناسب است در مورد شخصیت‌هایی که در روایات از آنان یاد شده به صورت گذرا نکاتی را مطرح کنیم.
 1. شعیب بن صالح :با مسامحه می‌توان گفت که در کتب شیعه، در شش روایت این نام آمده و از فردی به نام شعیب یاد شده است. اولاً سند همه روایت‌ها ضعیف است و دو روایت نیز اصلا به امام معصوم نمی‌رسد. ثانیاً هیچ ارتباطی بین شعیب با خراسانی نیست. در یک روایت فقط آمده که قبل از این امر (قیام) چند نفر هستند: سفیانی، یمانی، مروانی، شعیب بن صالح. در یک روایت خروج او از سمرقند و قبل از خروج سفیانی است و در روایتی خروج امام و حضور شعیب در مقدمه لشگر ایشان است و در یک روایت حضور او در عراق قبل از قیام امام مطرح شده و اینکه در عراق به امام ملحق می‌شود. به علاوه اگر بپذیریم وجود فردی به نام شعیب در روایات ذکر شده از علایم حتمی نیست. [ در این مستند آقای احمدی نژاد را «شعیب بن صالح» فرمانده امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)گرفته اند. یادم هست که در اوایل انقلاب برخی آقای هاشمی رفسنجانی را فرمانده امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) می دانستند. بعد ها گفتند رحیم صفوی همان فرمانده حضرت است، بعد آقای شمخانی را مطرح کردند و... حالا هم که آقای احمدی نژاد را مطرح کرده اند. در این که ایشان فردی خدمتگزار و دلسوز است ، شکی نیست اما این که مطابقت دهیم اصلا صحیح نیست. اگر تا مدتی که آقای احمدی نژاد رئیس جمهور هستند، امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) نیامدند و ظهور اتفاق نیفتاد، فکر نمی کنید ممکن است مردم نسبت به مهدویت بی اعتقاد شوند. ضمن این که حمایت از افراد ازجمله رئیس جمهور تا زمانی است که آن ها در مسیر حق و اسلام و انقلاب اسلامی و رهبری باشند.]
2. یمانی :علامت یمانی از علایم حتمی بوده و حدیث صحیح دارد. از احادیث مربوط به یمانی دو نکته قابل پذیرش است: 1ـ اصل قیام و خروج او در برابر سفیانی 2ـ بر حق و هدایت بودن او. در هیچ روایتی، از تعدد یمانی سخنی مطرح نشده است و از روایات نیز چنین مطلبی قابل استفاده نیست. همچنین در روایات ما اسمی از نصر برای او نیامده است. در روایتی از اهل سنت نام «نصر» آمده آن هم به صورت لقب، یعنی به او نصر می‌گویند زیرا نصر خدا برای اوست و در همین روایت اشاره شده نام او سعید است. ابن عساکر از پیامبر نقل کرده است: «صاحب الاعماق الذی یهز من الله العدو علی یدیه نصر فقال انما سمی نصر لنصر الله إیّاه فأما إسمه فسعید.»
3. عبدالله :که به پادشان عربستان تطبیق داده شده است. این مطلب فقط در یک روایت منقول از امام صادق(علیه السلام) است که مبهم است. ابوبصیر از امام صادق(علیه السلام) چنین روایت کرده است: «مَنْ یَضْمَنْ لِی مَوْتَ عَبْدِ اللَّهِ أَضْمَنْ لَهُ الْقَائِمَ ثُمَّ قَالَ إِذَا مَاتَ عَبْدُ اللَّهِ لَمْ یَجْتَمِعِ النَّاسُ بَعْدَهُ عَلَى أَحَدٍ وَ لَمْ یَتَنَاهَ هَذَا الْأَمْرُ دُونَ صَاحِبِکُمْ إِنْ شَاءَ اللَّهُ وَ یَذْهَبُ مُلْکُ سِنِینَ وَ یَصِیرُ مُلْکَ الشُّهُورِ وَ الْأَیَّامِ فَقُلْتُ یَطُولُ ذَلِکَ قَالَ کَلا.» منظور از عبدالله کیست؟ آخرین خلیفه عباسی نامش عبدالله بن منصور ملقّب به مستعصم بالله بود. عده‏ای گمان داشتند مراد از مرگ عبدالله در روایات فوق همان خلیفه عباسی بود که با مرگ وی در سال656 سلسله خلفای عباسی نیز پایان یافت. آیا واقعاً مراد از عبدالله همو بود؟ اگر فرض کنیم منظور حاکم حجار باشد، به چه دلیل مراد این فرد (ملک عبدالله کنونی) باشد؟ اینکه در صد سال اخیر پادشاهی به نام عبدالله در این کشور نبوده است دیگر چگونه ملاک و معیاری است؟
4. رَوح الله :که مستند به یک روایت است با مراجعه به روایت روشن می‌شود که کلام پیامبردر وصف شیعیان امام علی (علیه السلام) است. حضرت ابتدا اشاره دارند آنان بر منابری از نور هستند و صورتشان نورانی و لباسشان از نور است. عبارت چنین است: «إِنَّ عَنْ یَمِینِ اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ أَوْ عَنْ یَمِینِ الْعَرْشِ قَوْماً مِنَّا عَلَى مَنَابِرَ مِنْ نُورٍ وُجُوهُهُمْ مِنْ نُورٍ وَ ثِیَابُهُمْ مِنْ نُورٍ تَغْشَى وُجُوهُهُمْ أَبْصَارَ النَّاظِرِینَ دُونَهُم» ‏بعد می‌فرماید: «هُمْ قَوْمٌ تَحَابُّوا بِرَوْحِ اللَّهِ عَلَى غَیْرِ أَنْسَابٍ وَ لَا أَمْوَالٍ أُولَئِکَ شِیعَتُکَ وَ أَنْتَ إِمَامُهُمْ یَا عَلِی.» مرحوم مجلسی در ذیل حدیث می‌گوید: رَوْح الله یعنی به رحمت خدا و اینکه حبّ آنان نسبت به یکدیگر به خاطر خدا است نه به خاطر مال و نَسَب و سایر امو دنیوی. (بحارالانوار،ج65، ص139)
5. سیدخراسانی :در تعدادی از روایات اشاره به خراسانی شده است. با توجه به روایات اشاره به خروج این فرد در روایات مورد پذیرش است. اما اولاً از علایم حتمی نیست. ثانیاً مدح خاصی از او نشده است. یعنی در روایات نیامده که انسانی وارسته، عالم و ... هست که به خاطر امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) و امر ایشان قیام می‌کند و برای زمینه‌سازی ظهور حرکت می‌کند. بله می‌تواند مدح کلی نسبت به او را فهمید زیرا به امام ملحق می‌شود. [معروف‏ترین نشانه ای که برای خراسانی مطرح است وجود خال ـ نه خلل ـ در دستان اوست. روایتی که به آن استناد شده است این است: حَدَّثَنَا سَعِیدٌ أَبُو عُثْمَانَ، عَنْ جَابِرٍ، عَنْ أَبِی جَعْفَرٍ، قَالَ: «یَخْرُجُ شَابٌّ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ بِکَفِّهِ الْیُمْنَى خَالٌ مِنْ خُرَاسَانَ بِرَایَاتٍ سُودٍ بَیْنَ یَدَیْهِ شُعَیْبُ بْنُ صَالِحٍ، یُقَاتِلُ أَصْحَابَ السُّفْیَانِیِّ فَیَهْزِمُهُمْ» و در همین کتاب روایت دیگری ذکر شده که این خال در دست چپ اوست. به این روایت دقت کنید: حَدَّثَنَا الْوَلِیدُ، وَرِشْدِینُ، عَنِ ابْنِ لَهِیعَةَ، عَنْ أَبِی قَبِیلٍ، عَنْ أَبِی رُومَانَ، عَنْ عَلِیٍّ، رَضِیَ اللَّهُ عَنْهُ قَالَ: «یَلْتَقِی السُّفْیَانِیُّ وَ الرَّایَاتُ السُّودُ، فِیهِمْ شَابٌّ مِنْ بَنِی هَاشِمٍ، فِی کَفِّهِ الْیُسْرَى خَالٌ، وَ عَلَى مُقَدِّمَتِهِ رَجُلٌ مِنْ بَنِی تَمِیمٍ یُقَالُ لَهُ شُعَیْبُ بْنُ صَالِحٍ بِبَابِ إِصْطَخْرَ، فَتَکُونُ بَیْنَهُمْ مَلْحَمَةٌ عَظِیمَةٌ، فَتَظْهَرُ الرَّایَاتُ السُّودُ، وَ تَهْرُبُ خَیْلُ السُّفْیَانِیِّ، فَعِنْدَ ذَلِکَ یَتَمَنَّى النَّاسُ الْمَهْدِیَّ وَ یَطْلُبُونَهُ». هرچند که این کتاب (فتن) نه تنها نزد شیعه اعتباری ندارد بلکه نزد عامه نیز قابل قبول نیست.] البته باید توجه داشت روایاتی که در مورد جزئیات امر خراسانی صحبت کرده‌اند ضعیف هستند.[آیا معرفی مقام معظم رهبری به عنوان سید خراسانی و القای این مطلب که ایشان با سکوت خود مؤیّد این نظر هستند خیانتی بزرگ به ایشان محسوب نمی شود؟ آیا کسانی که این مطالب را می گویند به پیامدهای خطرناک آن فکر نکرده‏اند؟ و اینکه قشرهای گوناگونی که دارای نگاه ها و برداشت های متفاوت هستند و با این ادعا روبرو می شوند چه فکری می کنند؟ آیا هر سکوتی نشانه رضایت است؟ آیا گاهی سکوت نشانه بی ارزش بودن موضوع نیست؟ و آیا در همه موارد شخص آقا باید موضع گیری کنند؟]
 6. سفیانی :با تأمل در روایات سفیانی می‌توان پذیرفت که ائمه از خروج فردی به نام سفیانی نام برده‌آند. اما جزئیات حرکت او مستند به روایت ضعیف و بی‌اعتبار است و نمی‌توان بر اساس آن ادعایی کرد. و تطبیق آن بر فرد خاص به شکلی که در فیلم آمد با این پشتوانه ضعیف واقعاً محل تأمل است. [آیا دیدگاه یک خانم محقق آمریکایی در مورد شجره نامه پادشاه اردن حرف اول و آخر است؟ و منظور از محققان، ایشان است؟ اینکه اجداد ملک عبدالله از مکه به اردن آمده‏اند چه مطلبی را می خواهد ثابت کند؟ آیا این گونه می خواهند أموی بودن او را ثابت کنند؟ مگر فقط طایفه أموی و فرزندان ابوسفیان در مکه زندگی می کردند؟ در حالی که تاریخ شاهد حضور اقوام متعددی در مکه از دیر زمان بوده است و بنی هاشم از طوایف مهم در مکه بوده و از موقعیت اجتماعی بالایی برخوردار بودند. همچنین در تاریخ آمده است که تا سالیان طولانی سادات حسنی حاکم و شریف مکه بودند و اگر اجداد ملک عبدالله از مکه و از شریفان آن بوده است، اینکه از طایفه بنی هاشم باشد قابل قبول تر است.]
*در این مستند به صحبت های اشخاصی تکیه می شود که بعدها آن افراد بیان این حرف یا نحوه برداشت از آن را تکذیب کرده اند: نمونه این افراد حجت الاسلام ری شهری است که این استناد را تکذیب کرده است.بنابراین علاوه بر این که اصل برخی از این استنادها غلط است، برخی از این استنادها هم درست منتقل نشده است. در این راستا ما باید سخن بزرگان در این زمینه را براساس روایات تجزیه و تحلیل کنیم. به عنوان نمونه از آیت الله العظمی بهجت نقل شده است که ایشان فرمودند: پیرمردها هم ظهور را درک می کنند
[دفتر آیت‌الله العظمی بهجت با توجه به نقل قول‌های منتسب به این مرجع تقلید درباره ظهور امام‌زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)، مطلبی به شرح زیر منتشر کرده است:
سؤال: از برخی از بزرگان نقل می‌شود که آیت‌الله العظمی بهجت فرموده‌اند:ما تاکنون به جوان‌ها مژده می‌دادیم که ظهور امام‌زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف) را درک خواهند کرد، اما اکنون به پیرها هم بشارت می‌دهیم که دوران ظهور را خواهند دید. آیا این مطلب به آیت‌الله العظمی بهجت قابل استناد است یا خیر؟
پاسخ: 1- اتفاقاً در این باره از آیت‌الله العظمی بهجت  سؤال شد، ایشان فرمودند: «آقایی دم محراب مسجد نزد من آمد و به من گفت: خدمت حضرت(عجل الله تعالی فرجه الشریف)رسیدم و از ظهور پرسیدم که آیا من ظهور را درک می‌کنم؟ آنگاه مطالب یاد شده را آیت‌الله العظمی بهجت از این شخص نقل کردند. بنابراین خود آیت‌الله العظمی بهجت  مستقیماً مطلب را نفرمودند، بلکه از شخص دیگری نقل کردند. 2- همچنین وی فرمودند:اگر گفتن این مطالب لازم بود من برای شاگردانم می‌گفتم.3- امکان دارد همانگونه که آقا مکرر بیان می‌فرمودند، این مطلب اشاره به ظهور شخصی داشته باشد و نه ظهور عمومی.4- امکان دارد، اینگونه اظهارات از باب "إنّهم یرونه بعیدا و نراه قریبا" باشد.]
*در این مستند مدام تکرار می شود که محققان عرصه مهدویت این مطالب را بیان کرده اند، در حالی که متخصصان عرصه مهدویت که زیرنظر حوزه های علمیه نیز قرار دارند، مطالب این فیلم را در اطلاعیه مفصلی رد کرده اند و آن را به لحاظ متنی و تحلیلی دچار مشکل دانسته اند.
*مسأله مهمی که نباید فراموش شود پیامد خطا در تطبیق و عدم تحقق ظهور است. آیا اشتباه در این زمینه باعث شک و تردید برخی افراد در سایر مطالب ارائه شده و حتی تردید در اصل مهدویت نخواهد شد؟ به راستی چه کسی می تواند از آینده افراد خبر دهد؟ مگر ما از صدر اسلام تاکنون شاهد تغییر نگرش و رفتار افراد مختلف نیستیم؟ مگر در تاریخ انقلاب خودمان شاهد ریزش ها و رویش ها نیستیم؟ و به راستی اگر زمان گذشت و افرادی از مصادیق ذکر شده در اینگونه فیلم ها از دنیا رفتند و یا در موردشان اتفاقاتی افتاد و آن ها از صحنه خارج شدند و امام ظهور نکردند چه باید گفت؟ جواب پرسش ها را چگونه باید داد؟ شک و تردیدها را چگونه باید زدود؟
 * وظیفه ما چیست؟ آیا نباید به خود آئیم و فرمان امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)را به روی چشم قرار دهیم که «فاما الحوادث الواقعه فارجعوا فیها رواة حدیثنا» و به علما رجوع کنیم و نظر آنان و در رأسشان ولیّ فقیه را سرلوحه کارهای خود قرار دهیم؟ چرا ما در هر کاری به متخصص آن فنّ مراجعه می کنیم ولی در مسائل دینی (که پیامبران بزرگ الهی به ویژه خاتم انبیاء و ائمه معصومین برای حفظ آن حتی جان خود را فدا کردند) به خود اجازه می دهیم اظهار نظر بکنیم؟ چرا مباحث دینی باید بازیچه برخی افراد غافل یا مغرض قرار گیرد؟ پس بر ما لازم است با توجه به کلام علما و اطاعت از ولی فقیه، در مسیر زمینه‌سازی ظهور با پالایش درونی خود و تطهیر نفس و تلاش برای ایجاد آمادگی عمومی تحت سرپرستی و هدایت ولی فقیه و علمای بزرگوار گام برداریم. 
 حجت الاسلام نجم الدین طبسی ازاستادان مرکزتخصصی مهدویت هم درنقداین مستندگفت:این که تطبیق دادن مااحتمال باشد،اشکال ندارد،ولی این که بخواهیم به طورقطع این تطبیق راارائه کنیم،اشتباه است.این تطبیق درمسائل حتمی نیزدرست نیست،چه رسدبه این که درموارد غیرحتمی انجام شودتطبیق روایات برافرادبه عنوان قطع،کاری اشتباه است وپیامدهای فاسدی داردوتنهامیتوان به عنوان احتمال تطبیقات رامطرح کرد.وی افزود:شیعه منتظرعلائم نیست بلکه منتظر امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)است چراکه چه بسادرعلائم بداحاصل شود؛ولی اصل ظهور امام زمان(عجل الله تعالی فرجه الشریف)میعادالهی است وبراساس نص قرآن خدادرمیعادخلف وعده نمی کند. ایشان با اشاره به جمع آوری معجم احادیث المهدی (عجل الله تعالی فرجه الشریف)و جستجو دربیش از600 مدرک روایی،گفت:درخصوص بحث مهدویت کمترحدیثی هست که ندیده باشم وتاآنجایی که میدانم،میران اعتبارکتاب فتن ابن حمادکه درمستند«ظهوربسیارنزدیک است»به آن استناداتی شده است،درنزدشیعه وسنی بسیارکم است.وی بابیان اینکه ابن حمادفردی سنی است،ابرازداشت: بزرگانی ازاهل سنت همچون ذهبی این کتاب رافاقداعتبارمیدانندومعتقدندابن حمادمطالب عجیبی رادراین کتاب جمع کرده است.ایشان مجموع روایات مربوط به سیدخراسانی را 7یا 6 روایت دانست وافزود:این شخص درطول تاریخ به افرادمتعددی منسوب شده است ولی ذکرخصوصیات واردشده برای این فرد نشان میدهدکه خراسانی قبل ازظهور امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف) درمکه فوت میکندوپس ازظهوررجعت خواهدکرد.
وی با متفاوت دانستن شخصیت سید حسنی از خراسانی بیان داشت: آنچه که در روایات آمده به جز یک روایت که در کتاب کافی نقل شده است و تنها تحرک سید حسنی قبل از قیام امام زمان (عجل الله تعالی فرجه الشریف)است را بیان می کند، روایت معتبر دیگری در دست نیست.وی خاطر نشان کرد: بر اساس عقیده شیخ مفید از علائم قبل از ظهور قتل سید حسنی است و در صورتی که حسنی همان نفس زکیه باشد می توان قتل او را نشانه ظهور دانست.
همچنین آیت الله محمودی تأیید این مستند را رد کرد.
(والسلام علی من اتبع الهدی)

90/1/7::: 7:40 ص
نظر()